Na lang speuren op het internet heb je dan eindelijk een relatiegeschenk of give-away gevonden, die perfect past bij je campagne of evenement. Maar nu vraagt je relatiegeschenkhandelaar opeens of je het bedrijfslogo als vectorbestand kan mailen, zodat ze de promotieartikelen vakkundig kunnen personaliseren. Je zegt oké, maar je hebt eigenlijk geen idee wat een vectorbestand is. Grab a Gift legt het graag uit.
Waarom een gevectoriseerd logo?
Het antwoord is simpel. Een logo in vector-formaat kan je ongestraft vergroten of verkleinen en dat alles zonder kwaliteitsverlies. Dus perfect voor het bedrukken van je weggevertjes en relatiegeschenken.
Waar vind ik mijn gevectoriseerde logo?
Logo’s worden over het algemeen ontworpen in Adobe Illustrator en daar komt dan ook de extensie .ai vandaan. Binnen dit programma worden logo’s ook vaak opgeslagen als EPS- of PDF-bestand. Een vectorbestand kan je dus meestal herkennen door de extensie.
Ga op zoek naar logo-bestanden die eindigen op .ai, .eps of .pdf. De kans is groot dat je dan een vector-bestand hebt gevonden. Zo is ons logo bijvoorbeeld opgeslagen onder de naam LOGO-GRABAGIFT.eps
Kan je geen vector logo’s vinden, maar heb je wel PDF drukbestanden van bijvoorbeeld je briefpapier of je visitekaartje? Mail ons deze PDF, zodat we kunnen bekijken of we het logo er als vector-bestand uit kunnen vissen.
Hoe een vector-logo haarscherp blijft
Een logo als vector bestaat uit één of meerdere objecten, die zijn opgebouwd met punten, lijnen en curven. De lijnen hebben een wiskundige formule waarmee de curve, hoek en richting van de lijn bepaald wordt. Je kunt dat zien in onderstaand logo van Grab a Gift.
Kan ik mijn .jpg logo gewoon opslaan als .eps?
Dat kan wel, maar daarmee wordt het nog geen vectorbestand. Het is dus niet zo dat ieder logo dat eindigt op .pdf, .eps of .ai automatisch een vector-bestand is. Je kan dat het beste zien door het logo op je beeldscherm te vergroten. In onderstaand logo kan je zien dat het logo niet scherp blijft bij het uitvergroten. Het gaat in dit geval dus om een bitmap-logo, want je kan de puntjes (de pixels) duidelijk zien.
Het kan voorkomen dat je een vector-logo niet kan openen. Je hebt hier namelijk speciale programma’s voor nodig. Mail je logo gewoon door en vraag om een digitale drukproef, voordat de order in productie gaat. Op die manier kan er niets fout gaan 😊
Soms is een bitmap-logo toch geschikt voor drukwerk
Een foto of bitmap-logo bestaat dus uit een vaststaand aantal pixels. Toch zijn deze pixels niet altijd zichtbaar en dat komt doordat het logo in de juiste resolutie is gebruikt. De resolutie kunnen we meten in DPI’s (Dots Per Inch), dus eigenlijk het aantal pixels/puntjes per inch.
Op een beeldscherm is een logo al scherp bij 72 of 96 DPI, maar voor drukwerk moet je uitgaan van 300 DPI. Tenzij het om een billboard of spandoek gaat, want die bekijk je op grotere afstand. In dat geval kan 150 DPI voldoende zijn.
Hoe bereken je de pixels? Een rekenvoorbeeld:
We willen een promotioneel artikel bedrukken met het ‘Grab a Gift logo’ in een formaat van 10 x 3 cm. We hebben geen gevectoriseerd logo, dus we moeten een bitmap gebruiken. We hebben het logo nodig op 300 DPI. We moeten de cm’s dus eerst omzetten naar inches. Dat doen we door de centimeters te delen door 2.54, want 1 inch is 2.54 cm. We hebben het logo dus nodig in een formaat van 3.94 x 1.18 inch. Om de pixels te berekenen vermenigvuldigen we de inches met 300. Dus met een bitmap-logo (.jpg of .png) van 1182 x 354 pixels komt het in dit geval helemaal goed.